Zadaniem systemu kontroli dostępu jest ograniczenie dostępu osób niepowołanych do określonych obszarów obiektu, a także identyfikacja osób wchodzących i przebywających na jego terenie. Wiąże się to z koniecznością identyfikacji tych osób. Najprostsze rozwiązanie to karty identyfikacyjne, działające jako elektroniczna przepustka. Weryfikacja karty odbywa się za pomocą zainstalowanych w obiekcie czytników kart. Po zidentyfikowaniu karty, system weryfikuje poziom uprawnień jej posiadacza i podejmuje decyzję o ewentualnym zwolnieniu blokady przejścia.

Dzięki funkcji rejestracji prób otwarcia przejść w pamięci jednostki centralnej systemu, możliwe jest odtworzenie ilości, czasu i tras przemieszczania się każdej osoby posiadającej kartę dostępową. W przypadku kontroli czasu pracy , możliwe jest rejestrowanie godzin pracy za pomocą rejestracji czasu przekraczania poszczególnych przejść. Karty identyfikacyjne to tanie i proste w użyciu rozwiązanie, ich minusem jest jednak możliwość kradzieży lub podrobienia. W ramach rozszerzenia bezpieczeństwa stosuje się różne dodatkowe środki zabezpieczeń, takie jak biometryczne środki identyfikacji osób. Bazują one na fizycznej analizie cech ciała ludzkiego, np. linii papilarnych, odcisku dłoni czy wyglądu tęczówki oka. Są to zabezpieczenia stosowane głównie w obiektach wojskowych lub o wysokim priorytecie ochrony.

W przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia takich jak pożar, systemy kontroli mogłyby stworzyć pułapkę dla osób przebywających w obiekcie/budynku. Dlatego wszelkiego rodzaju systemy SKD wyposażone są w urządzenia, sterujące natychmiastowym otwarciem przejść w przypadku zagrożenia.

Dodatkowym wyposażeniem zwiększającym bezpieczeństwo obiektu są dyspozytory kluczy. Bezcelowe jest montowanie wysokiej klasy zamków, jeśli nie towarzyszy temu odpowiednie zabezpieczenie kluczy. System staje się kompletny w momencie zapewniania bezpiecznego przechowywania kluczy oraz monitorowania ich pobrań i obiegu. Dzięki zastosowaniu dyspozytora kluczy możliwa jest archiwizacja w bazie danych informacji o wszystkich zdarzeniach. Informacje te można filtrować i grupować w oparciu o przyjęte kryteria. Dzięki mechanicznej blokadzie kluczy w depozytorze, mamy pewność, że konkretny klucz zostanie pobrany jedynie przez uprawnionego pracownika. W ramach dostarczanych przez nas systemów stosujemy rozwiązania producentów takich jak m.in.: Safekey, Protector, Roger.